vrijdag 25 januari 2019

Uitwisseling naar Stellenbosch (master journalistiek)


VISUM


Nadat je je “letter of acceptance” hebt gekregen van de universiteit van Stellenbosch, neem je best zo snel mogelijk contact op met de ambassade (mail of telefonisch). Vaak antwoorden ze niet meteen, dus zeker niet aarzelen om een tweede keer te sturen. Van de ambassade krijg je dan een hele waslijst met documenten die je in orde moet brengen. Als die documenten in orde zijn, maak je een afspraak bij de ambassade. Je gaat 2-3 keer naar de ambassade moeten: 1 keer om je documenten binnen te brengen, 1 keer om je paspoort af te geven (maar kan misschien ook bij je eerste bezoek), en 1 keer om je visum op te halen. LET OP: tijdens de kerstvakantie is de amabassade gesloten. Dit lijkt misschien nog ver, maar ik ben midden oktober begonnen met de hele aanvraag, en kon mijn visum 5 dagen voor ik vertrok afhalen.

het is veel werk en een heel frustrerend proces, maar ik verzeker je, het is het sowieso waard.

Een overzicht van de documenten die je nodig hebt:

1.     A duly completed application form DHA-1738 signed by the applicant: een vragenlijst die je krijgt van de ambassade
2.     One passport size photograph
3.     Biometric valid passport + copy + copies previous to South African visas and entry/exit stamps, if applicable. The passport must be valid for no less than 30 days after expiry of the intended stay and must contain two blank pages for endorsements. The mission needs the original passport to endorse the permit in the passport + copies previous visas to South Africa
4.     Valid Belgian Residence Card/Identity card + copy
5.     An original signed letter confirming provisional acceptance or acceptance at that learning institution, the duration of the course and an undertaking by the Registrar or Principal of the South African learning institution to-
a.     provide proof of registration as contemplated in the relevant legislation within 60 days of registration; or
b.     In the event of failure to register by the closing date, provide the Director-General with a notification of failure to register within 7 days of the closing date of registration;
c.     Within 30 days, notify the Director-General that the applicant is no longer registered with such institution; and
d.     Within 30 days, notify the Director-General when the applicant has completed his or her studies or requires to extend such period of study
è 5 staat allemaal op je letter of acceptance (ook zaken A-D).
6.     Proof of financial means (to cover envisaged living expenses) in the form of: Latest bank statements from the past 3 months (stamped and signed at your bank) and salary advice: Hiermee moet je aantonen dat je je verblijf gedurende 5 à 6 maanden daar kan financieren. Dit doe je door bankafschriften met een stempel en de naam van de bank te laten opmaken bij je bank. Vraag of dit meteen in het Engels kan, anders moet je het laten vertalen. Zorg dat je genoeg geld op je bankrekening hebt en laat desnoods je ouders voor een paar dagen geld overstorten. Volgens mij moest je ongeveer €20 per dag rekenen. Algemene tip: ga langs bij de bank om alles in 1 keer te regelen (ook je bankkaart beschikbaar stellen voor het buitenland bijvoorbeeld).
7. In the case of a minor or dependant applicant (for example students):
a.     copy of parent’s Identity card 
b.     recent bank statements and salary advice of parent from the past three months signed and stamped at your bank
c.     Original (no fax, PDF or e-mail) letter of parent to take financial responsibilities during stay in South Africa
d.     An undertaking by the parents or legal guardian that the learner will have medical cover for the full duration of the period of study 
e.     Parental affidavit
è Omdat ik een student ben heb ik ook deze dingen gedaan, al zeiden ze op de ambassade toen ik mijn documenten ging inleveren dat het eigenlijk niet nodig was. Aangezien het niet al te veel werk is, zou ik het wel aanraden om toch te doen. Ze veranderen op de ambassade nogal eens graag van mening. C-E stel je zelf op. Ik heb daar nog templates van, dus je mag mij daar altijd voor contacteren. (of ik geef ze door aan het international office)
8.     Medical cover (insurance) registered in terms of South African medical scheme or any medical cover recognized in South Africa (in English): Je moet een Afrikaanse verzekering nemen. Ik (net zoals de meeste international studenten) had er eentje afgesloten bij Momentum (http://www.ingwehealth.co.za/default.aspx?xGX7Y5WBkjkhnMyLgpeMOL9MZ93qkKX2)
9.      A vaccination certificate only if a person intends travelling from or through (visit exceeding 12 hours) a yellow fever endemic area to the Republic of South Africa. www.capegateway.gov.za: als je via Ethiopië vliegt, laat je je best vaccineren voor gele koorts. In principe moet je enkel gevaccineerd zijn als je langer dan 12 uur in een land bent geweest waar gele koorts voorkomt, maar je weet bijvoorbeeld nooit of je vlucht wordt afgelast etc. Bovendien kan je bij het tropisch instituut in Antwerpen nog andere inentingen krijgen. (zie later meer)
10. Proof of accommodation. Provide a residential address of the intended place of stay within the Republic and the business, residential or physical address of his or her host in the Republic, and a written undertaking to report any change of his or her address, and that of his or her host in the Republic, at the nearest Office of the Department within 48 hours of any change of such address or addresses: als je privé iets huurt, zou je in principe dat adres moeten opgeven MAAR DOE DIT NIET! Op je letter of confirmation staat er een adres dat je mag gebruiken voor je visum. Gebruik dat ook. Ik ken Belgische meisjes die vorig zijn gegaan die een privaat adres hadden opgegeven, en zij hebben daar moeilijkheden mee gehad. GEBRUIK HET ADRES DAT DE UNIVERSITEIT JOUW GEEFT.
11.  Copy of flight reservations – Please do not confirm your flight before your visa has been approved: Ik heb mijn vluchten wel gewoon geboekt. Als je echt niets wilt riskeren zou je je vluchten kunnen boeken en meteen erna weer annuleren voor de zekerheid, maar ik heb dat risico genomen en normaal mag er ook geen probleem zijn.
12.   Additional documents to be submitted if the duration of visit is prolonged for holiday purposes: Proof of accommodation and a signed letter requesting a longer stay visa + reason: heb ik niet gedaan
13.  Proof of visa fee payment: check dit bij de ambassade en bij het document dat je zelf toegestuurd krijgt. Bedragen en/of rekeningnummer kunnen misschien veranderd zijn.
a.     To be paid ONLY into the account of the South African Embassy – at least 4 days before your appointment. If you were unable to do the payment on or before 4 days prior to your appointment, please arrange the visa fee payment at the post office, this way you will not delay the visa processing time.
b.     Payment of the prescribed fee of € 33-00, submit a copy as proof with your application
c.     (if not exempted thereof, please get confirmation prior to your appointment) to be paid into the following bank account: South African Embassy - Acc. no: BE20 7350 2551 7856 BIC KREDBEBB reference: name and surname
14.  BI-806 Radiological report. Not necessary for pregnant women and children 12 years and below.: Hiervoor maak je een afspraak op de afdeling radiologie in het ziekenhuis. Je laat een scan maken van je longen (om aan te tonen dat je geen tbc hebt). Was bij mij heel snel geregeld.
15.  BI-811 Medical Certificate: Laat je invullen door je huisarts
16.  Police clearance certificate + sworn translation if not in English, in respect of all applicants of 18 years of age or older, in respect of all previous countries of residence for periods exceeding one year Police clearance certificate obtained at the Federal Justice Department info@just.fgov.be Boulevard de Waterloo 80 – 1000 Brussels Tel: 02/542 65 11 (thus not from the Commune). Je uitreksel van het strafregister. HEEL BELANGRIJK: dit laat je opmaken bij FOD Justitie. NIET BIJ DE GEMEENTE! Je kan hiervoor mailen, en dan wordt het opgestuurd (duurt twee weken ongever). Of je kan langsgaan in Brussel en dan heb je het meteen. Dit document moet je vervolgens wel nog laten vertalen in het Engels. Ik heb hiervoor vertaalbureau Crealingua gebruikt. Ging allemaal heel snel en gemakkelijk.


OPLEIDING


Voor de opleiding journalistiek moet je één vak van 15 studiepunten volgen in Zuid-Afrika. Om maar al met de deur in huis te vallen: je gaat niet veel bijleren van dat vak. Ik heb het vak “Media Ethics” geschreven, maar elk vak werkt in principe hetzelfde: je moet op zelfstandige basis papers schrijven. Bij mij waren dat 3 papers van 3000 woorden en eentje van 6000 woorden. Je hebt dus geen les. Dit was voor mij persoonlijk wel een tegenvaller, omdat ik het niet zag zitten om alleen maar in de bibliotheek te zitten om aan mijn papers (en thesis) te werken en ik op die manier niets zou bijleren.

Daarom heb ik met de mensen van het International Office samengezeten (Bantubonke Louw helpt je hier heel goed mee verder) om te kijken welke vakken ik nog (vrijblijvend) kon opnemen. Je mag als internationale student in Stellenbosch voor ongeveer 40 studiepunten vakken opnemen zonder apart studiegeld te moeten betalen. Je kan dan kiezen uit GEP vakken, die zijn speciaal voor internationale studenten, of uit “normale” vakken voor alle studenten. Ik kan je echt aanraden om hier nog een vak bij te doen. Zo leer je nieuwe mensen kennen, en heb je ook de kans om ook echt iets bij te leren. De “extra” vakken die je opneemt, staan bovendien ook niet in je ISP, dus moet je in principe niet slagen. Je neemt ze gewoon vrijblijvend op omdat je ze interessant vindt. Ik heb de vakken fotografie en Afrikaans opgenomen en ik ben super blij dat ik dat gedaan heb.

De eerste week (eigenlijk de week voor alle andere internationale studenten aankomen) is er een introductieweek voor de master journalistiek. Die week was voor mij vrij nutteloos, omdat er inhoudelijk niets werd gedoceerd. Er werd enkel uitleg gegeven over de vakken en een snelcursus “hoe lees ik een academisch artikel”, wat je normaal gezien wel al zou moeten weten. Probeer ook niet té teleurgesteld te zijn tijdens die week. Ik was dat wel, en ik stond op een bepaald punt bijna klaar om mijn koffers te pakken en terug naar België te gaan. Houd in achterhoofd dat je hier op journalistiek vlak niets gaat bijleren. En probeer dat ook te accepteren. Want ik kan je verzekeren dat je op andere vlakken des te meer gaat bijleren (klinkt melig, maar het is wel zo).

Zorg er ook voor dat je je Learning Agreement laat onderteken. Ook dit kan bij Bantubonke Louw.

HUISVESTIGING


De universiteit heeft twee eigen residenties (Concordia en Academia) waar je je voor kan aanmelden. De deadline hiervoor is redelijk vroeg (vorig jaar op 31 oktober) en de kans is groot dat je bij de eerste ronde niets hebt. MAAR geef niet op. Als je niets hebt, kan je altijd mailen naar Grant Leukes om te vragen of je op de wachtlijst staat en of er nog iets vrijkomt. Dat heeft vorig jaar bij mij gewerkt. Ik heb in Academia gezeten en hoewel dit een heel geïsoleerde omgeving is met alleen maar internationale studenten, ben ik toch blij dat ik daar heb gezeten. Ik vond het wel fijn om met internationale studenten samen te wonen en te kunnen praten over de verschillen in Zuid-Afrika in vergelijking met thuis. Ook zit je allemaal in hetzelfde schuitje, en daar heb ik veel aan gehad. En de kans om Zuid-Afrikaanse mensen te leren kennen en vrienden te maken krijg je meer dan genoeg ;)

Academia is wel duur (ongeveer 400 euro per maand) Maar dan weet je dat alles geregeld is, aangezien het via de universiteit gaat. Academia op zich is een residentie waar ook nog andere Zuid-Afrikaanse studenten zitten, maar de internationale studenten zitten samen in 3 gebouwen, wat verder weg van de Zuid-Afrikaanse studenten. De residentie staat in Stellenbosch bekend als de feest-residentie, en ik kan je zeggen dat ik regelmatig wel hilarische en marginale taferelen heb gezien. Maar als internationale student zit je dus wat verder weg (aka rustiger) van die Zuid-Afrikaanse studenten. Over het algemeen zit je in Academia ook in een heel veilige buurt. Het is misschien wel 10-15 minuten wandelen naar de campus (en 20 minuten naar de cafés), maar de route van en naar de campus is veilig en een Uber kost er niets. (wilt natuurlijk niet zeggen dat je ’s avonds alleen moet gaan rondlopen, maar meer daarover later).

Zelf heb ik geen ervaring met privé iets zoeken, maar de prijzen kan je ongeveer vergelijken met de prijzen in Antwerpen. Ik kan je wel altijd in contact brengen met mensen die iets privé hebben gehuurd. TIP: let op met de buurt waar je iets wilt huren. Met vragen over de buurt kan je altijd bij mij terecht.

FINANCIEEL


Over het algemeen is het in Zuid-Afrika goedkoper dan België. In de supermarkten merk je daar niet heel veel, maar als je gaat uiteten (of drinken) val je achterover van de prijzen.

Voor je vertrekt moet je een “administration fee” betalen aan de universiteit. Dat geld ben je niet kwijt, maar wordt eenmaal als je aangekomen bent op je studentenaccount gezet en kan je gebruiken voor internet/printen/student societies.

Verder heb je nog een vliegtuigticket dat je moet betalen (ik heb geluk gehad en had er eentje gevonden voor 500 euro, maar reken er toch in het slechtste geval een 800 euro voor uit). Ook zijn er kosten verbonden aan je visum (zoals bijvoorbeeld de vertaling van je uittreksel van het strafregister, dat ongeveer op 70 euro komt). Ik heb een excel-bestand met alle kosten die ik voor mijn vertrek heb gemaakt. (Mail mij voor dat bestand)

Verder is je verblijf zo duur als je het zelf maakt. Als je 20 euro hebt opgemaakt tijdens een avondje uit heb je gigantisch veel geld opgemaakt (en heb je de volgende dag waarschijnlijk ook heel veel hoofdpijn), dus daar ga je niet arm van worden. Maar Zuid-Afrika is een prachtig land, en de reizen hebben ervoor gezorgd dat mijn geld er redelijk hard is doorgevlogen. Maar mocht ik het geld nog hebben, zou ik het zo opnieuw doen.

STUDENTENLEVEN


De campus in Stellenbosch is heel anders dan in Antwerpen. Veel groter, met veel faculteiten, een gigantische bib (TIP: gebruik de Master Hub om te studeren, daar is het veel rustiger, staan comfortable zetels en is Eduroam nog eniszins bruikbaar), en een student centrum “de Neelsie”. In de Neelsie heb je verschillende handelszaken, een supermarktje, de bioscoop van PULP, de filmvereniging etc. Er is ook altijd leven in de brouwerij op de campus.

Sluit je zeker aan bij de “student societies”. Voor een klein bedrag (dat van je studentaccount wordt gehaald) kan je lid worden. Er zijn duizend-en-een vereniging, van een wine society, een hiking society, een “beer appreciation society”, debating society etc. Ikzelf zat bij de wine society en PULP film society. Het openingsfeestje van de wine society is zeker de moeite waard, zelfs als je niet van plan bent om je aan te sluiten bij de vereniging. Voor de rest is de vereniging niet echt de moeite waard. Zij doen elke week 2 “wine tastings” waar je plaatsen voor moet reserveren. Die plaatsen kan je online reserveren op een bepaald tijdstip, maar dat is vaak zo snel “uitverkocht” dat ik eigenlijk nooit naar een winetasting ben kunnen gaan.

PULP film society zou ik wel aanraden als je graag naar films kijkt. Voor ongeveer 20 euro mag je een heel semester naar hun bioscoop. Zij programmeren elke week ongeveer 8 films die ze die hele week op verschillende tijdstippen draaien. Het is altijd een mix van films die net uit zijn (zo heb ik er alle Oscarfilms en Black Panther gezien) en tijdloze klassiekers. Ik heb ’s avonds heel veel tijd omgebracht in PULP. Zeker een aanrader als je graag films kijkt! En de popcorn kost er 75 cent ;)

Maar er zijn dus heel veel verschillende verenigingen. In het begin van het semester zal er ook een dag zijn waarop zij allemaal met een standje op de campus staan. Ga zeker eens langs en sluit je zeker aan bij zo’n vereniging!

De Uber app is onmisbaar. Openbaar vervoer is onbestaand of zeer onveilig (ik ken een paar mensen die met de trein naar Kaapstad zijn geweest en ik heb evenveel goede als zéér slechte verhalen gehoord. Je maakt dus zelf de afweging. Reis in ieder geval NOOIT alleen of ’s avonds). Uber is goedkoop, snel en gemakkelijk. Ik zou niet weten wat ik gedaan zou hebben zonder de Uber app.

Het is in Zuid-Afrika niet altijd warm! Als je aankomt in januari is het er bloedheet, maar in mei/juni heb ik toch heel vaak die ene groene trui aangehad die ik voor de zekerheid in mijn koffer had gestoken. In die periode was het vaak niet warmer dan 16-18 graden, en regende het toevallig veel (wat goed was, aangezien de regio met een zware droogte kampt). Zorg dus dat je genoeg warme kledij meehebt, al ga je die de eerste maanden niet nodig hebben.

Neem de tips rond veiligheid serieus, maar laat je er niet door verlammen. Natuurlijk kan er altijd iets gebeuren, en je moet ook altijd waakzaam zijn, maar het zou zeer spijtig zijn mocht je nergens naartoe gaan omdat je bang bent bestolen te worden etc. Stellenbosch is over het algemeen redelijk veilig. Maar wees waakzaam en blijf dat ook. In de eerste twee maanden is iedereen super voorzichtig omdat je je heel bewust bent van het feit dat Zuid-Afrika niet zo’n veilig land is als België. Maar na die eerste paar maanden merk je vaak dat het eigenlijk toch wel meevalt (ik heb het hier wel enkel over Stellenbosch!! Kaapstad en Johannesburg zijn andere verhalen) en dan worden veel studenten overmoedig en denken ze niet meer aan die veiligheid. En dat is het moment waarop er dingen kunnen gebeuren. Ik heb gelukkig zelf niets meegemaakt, maar ik ken +10 mensen wiens gsm is gestolen, allemaal tussen april en juni. Maar ik vind van mezelf dat ik zeer waakzaam ben gebleven (maar niet overdreven, zoals ik al zei, laat je er niet door verlammen), en ik heb zelf dus niets meegemaakt.

Qua veiligheid is Kaapstad en Johannesburg wel iets anders. Er zijn buurten waar je in Kaapstad gerust kan rondwandelen (Camp’s Bay bijvoorbeeld) maar in andere buurten let je best goed op (en in nog andere buurten kom je gewoon niet). Maar ik ben bijvoorbeeld zelf ook op stap geweest in Kaapstad, en ook daar niets meegemaakt. Maar je moet wel onthouden dat Kaapstad anders is dan Stellenbosch.

Mijn grootste tip: GENIET. Zuid-Afrika is een land met veel problemen, maar het is ook een van de mooiste landen ter wereld. En blijf niet in Stellenbosch, want dan heb je Zuid-Afrika niet gezien. Een van de eerste dingen die ze tegen ons zeiden op de studentenwelkom was “Stellenbosch is not South Africa. The Western Cape is not South Africa. Get out. Explore the real South Africa.” en ik kan ze geen groter gelijk geven. Populaire bestemmingen:
·       The Garden Route = prachtig, zeker in combinatie met Addo Elephant Park. Maar zou eerlijk gezegd eerder gekozen hebben voor een van de volgende opties (maar heb absoluut geen spijt. Er is gewoon zoveel dat ik nog wou zien).
·       Lesotho = GROTE AANRADER. Iedereen die naar Lesotho was geweest kwam dolenthousiast terug
·       Johannesburg = heel anders dan Kaapstad, en daarom ook zeer interessant. Maar informeer je wel over de veilige buurten etc.
·       Kruger = GROTE AANRADER onmisbaar. Als je de kans hebt, zeker doen. Al is het wel een gedoe om daar te geraken etc.
·       Namibië = GROTE AANRADER met de auto ongeveer 8 uur rijden tot aan de grens. Een van de populairste bestemmingen voor internationale studenten. Ook zelf niet gedaan, en daar heb ik enorm veel spijt van gehad. 

Ine Philippe

Geen opmerkingen:

Een reactie posten