dinsdag 6 maart 2018

Erasmus in Wenen



“Kon ik maar een jaar gaan …”. Dat is dè perfecte zin om mijn Erasmus in Wenen te beschrijven. Daarmee is dan eigenlijk ook alles van motivatie beschreven, maar ik zal nog wat meer informatie geven om je volledig warm te maken voor een Erasmus in Wenen. Eerst en vooral: je mag me echt èlke vraag stellen! Aarzel vooral niet.

Toen ik wist dat ik naar Wenen op Erasmus mocht, werd ik al vrij snel door de Universität Wien gecontacteerd voor wat eerste informatie. Niet veel later had ik dan ook een mail gestuurd naar mevrouw Krause (de erasmuscoördinator aan de faculteit voor o.a. de Belgische studenten). Pluspunt nr. 1: mevr. Krause antwoordt ontzettend snel op haar mails. In de eerste mails werd wat informatie over Moodle (= Toledo) en U:Space gegeven. Je krijgt ook een ‘Checklist für das Wintersemester’ en die is wel echt handig. In april ben ik op zoek gegaan naar een kot op de site van de OeAD: https://housing.oead.at/de/. Zoek het niet te ver: het Zentrum für Translationswissenschaft (de faculteit) ligt in het 18e Bezirk; ga niet zoeken naar koten in het 20e Bezirk en hoger in nummers, die liggen nl. aan de andere kant van de Donau. Op die site koos ik mijn type kamer uit (eenpersoonskamer, gedeelde keuken en badkamer) en een aantal weken later (waarschijnlijk omdat ik niet veel eisen had) kreeg ik al antwoord. Mijn kamer kostte €335 per maand. De kamer op zich was oke, maar de sfeer in het gebouw (100 meisjes in totaal) kan het best als “onpersoonlijk” omschreven worden. Voor persoonlijker contact raad ik aan om op zoek te gaan naar een Wohngemeinschaft WG. Dan moet je misschien wat langer zoeken, maar kom je wel in kleinere appartementen/studios/gebouwen/ … uit.

In de tussentijd krijg je nog wat mails met een aantal praktische zaken: Learning Agreement (is op voorhand niet zo belangrijk, in Wenen verander je toch sowieso), ÖH-Beitrag (1x €19.20 betalen, snel gebeurd), enz. Juni/juli moet je je inschrijven voor een Orientation. Plan die Orientation de dag/2 dagen nadat je in Wenen bent aangekomen. Laat daar geen week tussen! Je krijgt bij die Orientation een Certificate of Arrival dat je nodig hebt voor je Meldezettel. Je Meldezettel moet je binnen de 3 dagen na aankomst in Wenen in orde brengen: gewoon een papier laten ondertekenen op het Bezirksamt (“wijkhuis”); dat papier zegt dat je in Wenen woont.
Dan heb je voor je vertrek nog tijd om je in te schrijven in het Buddy System van Wenen (ik heb regelmatig met mijn buddy afgesproken, zij woont in Wenen) en/of je aan te melden voor sportcursussen (het aanbod is enorm, maar wees er wel snel bij: http://www.usi.at/de/angebot/#!/sportart).

Als je 2 weken voordat het academiejaar begint, aankomt in Wenen, is dat zeker ruim op tijd. Het academiejaar zou op 2 oktober beginnen, maar er was blijkbaar nog een Prüfungswoche, waardoor de start van de lessen nog een weekje werd uitgesteld. In de eerste dagen in Wenen moet je dus naar de Orientation gaan & daarna naar het Bezirksamt voor je Meldezettel. Als de universiteit start, ga je in de eerste week best naar alle lessen die je interesseren. Je laat een papier ondertekenen (krijg je van Krause toegestuurd) door de prof in kwestie en daarna kan je je vakken uitkiezen. Maar die eerste les is belangrijk: als je dan niet aanwezig bent, mag je de les niet meer volgen; dat geldt niet voor de Vorlesungen (hoorcolleges).

De vakken die ik gevolgd heb:
-        Übung: Grammatik im Kontext:
o   Französisch
o   Deutsch
o   Italienisch (ik heb een creditcontract voor Italiaans Taalkunde II)
-        Übung: Einführung ins Übersetzen und Dolmetschen
-        Vorlesung: Transkulturelle Kommunikation: Marketing- und Unternehmenskommunikation
-        Übung: Textkompetenz mündlich
o   Deutsch
o   Französisch
-        Vorlesung: Fachkommunikation und Wissenstransfer
o   Deutsch
o   Französisch

Bij Übungen moet je verplicht aanwezig zijn & je mag maar 1 of 2 keer de les missen. Bij Vorlesungen moet je niet verplicht aanwezig zijn, maar dat zijn gewone hoorcolleges zonder interactie. De “Textkompetenz”-vakken zijn in het algemeen wel goed. De “Grammatik”-vakken zijn meestal te gemakkelijk voor een student van BA3. De andere vakken vond ik zeer nuttig & interessant. (pluspunt) Wil je gedetailleerdere informatie: stuur me gerust een berichtje/mail.

Dan nog een laatste papier – naast je Learning Agreement natuurlijk – dat je in orde moet brengen: Anmeldebescheinigung. Daar heb je een aantal documenten voor nodig en zorg dat je die allemaal bij hebt als je naar het bureau gaat! Anders moet je teruggaan en lang wachten. Dat is echt niet tof. Op deze site vind je een lijstje van de nodige documenten: http://international.univie.ac.at/incoming-students/erasmus/einreisevisumversicherung/ . (de documenten moeten in het Engels of Duits zijn)

Genoeg over de universiteit: wat valt er zoal te doen buiten studeren? De erasmusorganisatie ESN (= Erasmus Student Network) organiseert ongelofelijk veel activiteiten: uitstapjes naar andere landen in het weekend, wekelijkse Stammtisch & Travel-Schack, uitstapjes in Wenen, … Het is echt goed georganiseerd! (nog een dik pluspunt) Daarnaast kan je natuurlijk ook zelf met vrienden gaan feesten of uit eten gaan (ik ben ongeveer elke week wel ergens gaan eten). Het is helemaal niet zo duur als de meeste denken. Doe je inkopen in de Hofer (= Aldi, maar met topkwaliteit) of de Billa & ga niet uit eten in een sterrenrestaurant, dan is er geen probleem. Ik kreeg een maandelijkse bijdrage van €150 van mijn ouders en daar kon ik al mijn inkopen mee doen. De rest (uitstapjes, te veel restaurantbezoekjes, … ) moest ik zelf betalen.

Tot slot nog het belangrijkste pluspunt van Wenen: het openbaar vervoer! Het is zo ontzettend goed geregeld. Een semesterticket kost €150 en je geraakt er overal mee in Wenen, ook ’s nachts. Wat een plezier om om 4u ’s nachts de metro te kunnen nemen, zelfs als ik alleen was. Ik heb me nooit onveilig gevoeld in Wenen.

Nog een laatste keer: aarzel niet om me vragen te stellen (op de campus/Facebook/mail) & natuurlijk: veel plezier in Wenen!

Lien Ketelslegers

Geen opmerkingen:

Een reactie posten