maandag 19 februari 2018

Erasmus in Angers (master Meertalige Communicatie - EPIC)

Wanneer je Frans studeert in de master Meertalige Communicatie, kun je altijd naar Angers gaan. Angers ligt ongeveer in het noordoosten van Frankrijk. Je gaat er studeren aan Université catholique de l’Ouest, beter bekend als UCO. Het semester begint midden september en eindigt midden januari. De infoweek begint rond 5 september, wat wil zeggen dat je nog een weekje vrij bent na het einde van de infoweek. De kerstvakantie is wel wat korter en duurt ongeveer tien dagen. Al mijn examens waren op twee dagen gepropt, waardoor ik dus al klaar was op 6 januari. 

Vervoer
Angers is geen makkelijke stad om te bereiken. Je heb vier opties.
v  Het makkelijkst is uiteraard dat je met de auto wordt gebracht. Maar dit is zeker niet het goedkoopst wegens de hoge tolprijzen! Het duurt ongeveer zeven uur (vanuit Limburg).
v  Ofwel ga je met de trein. Er rijden internationale treinen van Brussel/Antwerpen naar Angers. Dit is vaak met een overstap in Parijs. Ik nam vaak de trein van Lille naar Angers, want dit was zonder overstap. Dit was ook goedkoper want in België kun je gewoon met je Gopass tot het laatste station in België (ik denk Moeskroen) reizen en dan ongeveer 4 euro betalen voor het traject net over de grens tot Lille. Als je je treinticket goed op voorhand boekt, betaal je rond de 40 à 60 euro. Via www.ouigo.com kun je ook goedkope ritten vinden, maar die zijn niet altijd beschikbaar. 
v  Ofwel vlieg je naar Nantes en neem je de trein (halfuurtje) tot Angers. Dit is wel zeer duur en zeker niet handig met veel bagage. 

v  Hiernaast kun je ook nog de bus vanuit Brussel of Antwerpen nemen. Dit is niet zo duur als je op voorhand boekt, maar het duurt ongeveer negen uur. 

Praktische zaken
Voordat je op Erasmus kunt, moet je toch wel wat papieren invullen. Voor de KU Leuven moet je een Learning Agreement opstellen. Hierin zet je de oorspronkelijke vakken van de KU Leuven en de vakken die je erdoor vervangt in de buitenlandse universiteit. Makkelijker gezegd dan gedaan. Ik had grotendeels het LA van een meisje van vorig jaar overgenomen. Online was er niet veel terug te vinden over de vakken en de inhoud was spoorloos. Eens aangekomen bleek dus dat de vakken volledig anders waren, omdat er nogal wat wijzingen waren aangebracht in de master. In Angers was er een algemene catalogus met ALLE vakken die beschikbaar zijn voor Erasmusstudenten. Voor de masterstudenten Meertalige Communicatie van onze universiteit is er wel een uitzondering. Wij volgen alle vakken van de master LACISE (Langues, Communication interculturelle et Stratégie d’Entreprise), die bijlange niet allemaal openstaan voor andere Erasmusstudenten. 

Hiervoor moet je ook nog wat administratieve zaken regelen, maar dat wijst zichzelf uit. Ook naar de Erasmusverantwoordelijke in Angers moet je enkele documenten zoals identiteitskaart, Europese verzekeringskaart,… opsturen. 

Op 5 september begon de ‘verplichte infoweek’. Dit is echt letterlijk een hele week vol met info, van ’s ochtends tot ’s avonds. Hier worden veel dingen duidelijk. Zo leggen ze je uit hoe je een Franse bankrekening kunt openen, hoe je een fiets kunt huren en hoe je CAF (geld dat je in Frankrijk terugkrijgt als je huur betaalt) kunt regelen. De school heeft een soort van verbond met Banque Populaire. Op school kun je je inschrijven en nadien moet je langsgaan bij de bank met enkele nodige documenten zoals huurcontract, identiteitsbewijs huurder,… Een Franse bankrekening is nodig om een fiets te kunnen huren en om het geld van het CAF te ontvangen. Voor je vertrek in Angers ga je de bankrekening persoonlijk afsluiten op Banque Populaire. De bank vraagt per maand ongeveer 4 euro. De bankrekening gewoon hebben, kost je dus rond de 16 euro. 

Daarna ga je naar Vélocité om een fiets te af te halen. Ook hier heb je weer enkele documenten nodig. Je krijgt de fiets gratis en voor niets mee, maar je bent wel verantwoordelijk voor schade of diefstal. Een gestolen fiets kost je snel in de 300 euro. Ik had twee reflectoren verloren en moest slechts 2 euro betalen (chanceke). Er is ook een goed slot inbegrepen bij de fiets. Ik heb geen enkele Erasmusstudent gezien die problemen had met zijn fiets. Ik was alleszins heel dankbaar voor deze fiets. Met deze fiets heb je helemaal geen openbaar vervoer nodig in Angers en bijgevolg zijn er ook geen extra kosten! 

De universiteit helpt je ook bij het CAF. Hier heb je een hele resem documenten voor nodig. Het is een heel gedoe, maar toch is het zeker aan te raden om het te proberen. Ikzelf heb het niet gedaan, maar achteraf gezien heb ik er toch spijt van. Afhankelijk van de huur die je betaalt en de omstandigheden waarin je leeft, krijg je geld terug. Als je geluk hebt, kan dat een hele som zijn.
Ook niet te vergeten! Je ontvangt een beurs van de KU Leuven rond 335 euro/maand! Dat is zeker de moeite dus! 

Woning + financieel
Een woning zoeken in Angers is allesbehalve makkelijk! Allereerst krijg je de vraag van de school of je in één van hun residenties of bij een gastgezin wilt verblijven. Ik wou dat toen niet, omdat deze residenties nogal een slechte reputatie hadden. Er was een goede residentie met eigen toilet en een eigen douche, maar die werd net verbouwd toen ik er was. Deze nieuwe residentie is nu trouwens af en is zeker goed om er te logeren! Ik heb ook een oude residentie gezien tijdens mijn verblijf en eigenlijk viel het mee. De huurprijs bedraagt rond de 200 euro/maand. Maar dus, ik dacht dat ik zelf wel iets zou vinden. Ik had enkele mooie dingen gezien, maar er mankeerde altijd iets. Het is niet evident om een contract voor enkele maanden vast te krijgen. Nadien ben ik gaan zoeken op Airbnb. Hier vond ik wel een mooie kamer. Deze kamer lag bij een vrouw in huis, maar zij woonde op het gelijkvloers. Op de eerste verdieping had ze vijf kamers voor gasten die dan de keuken en badkamer met elkaar deelden. Ik betaalde 460 euro/maand, aangezien er ook nog wat kosten zijn voor Airbnb. Dit was echt véél te duur voor wat het was. Dus ik raad echt aan om het jezelf gemakkelijk en goedkoper te maken. De residenties zijn echt wel oké. Een groot pluspunt van de residenties is dat het heel makkelijk is om andere studenten te leren kennen en superveel vriendjes te maken!

Angers op zich is iets dan duurder dan België. Het hangt er ook van af naar welke supermarkt je gaat. Lidl en Intermarché zijn relatief goedkoop. Monoprix is heel wat duurder. Super U is de middenmoot. Ook het bier is duurder dan in België. Treur niet, het aanbod aan Belgische bieren is groot! In de dansclubs betaal je je wel blauw aan alcohol,… Voordrinken is dus de boodschap.

Kleine toevoeging: je moet geen boeken kopen! Ze geven telkens zelfs kopietjes/online documenten. 

Vakken
Als je dus deze richting kiest, kun je niet anders dan alle vakken volgen van de master LACISE. Dit is de lijst van de vakken LACISE inclusief korte omschrijving in het eerste semester van 2017-2018:
- Synthèse et communication LV1 (2 stp), Synthèse et communication LV2 (2 stp), Synthèse et communication LV3 (2 stp): deze drie vakken gaan over de vreemde talen die je volgt. Je kunt dit vak uiteraard niet in het Frans volgen, omdat het niet bestaat. Je bent wel verplicht om Engels te volgen, ook al volg je dat niet aan de KU Leuven. Het niveau is niet bijzonder hoog. Mijn tweede taal was dan Nederlands. Een derde taal had ik niet, omdat ik enkel Nederlands-Frans volg in België. Tijdens deze vakken krijg je vaak artikels in de desbetreffende taal en die moet je samenvatten. Soms moet je ook een filmpje maken. 

- Programmes européens (Frans, 3 stp): toelichting van financiële programma’s die de Europese Unie hanteert. Het vak is interessant, maar de vocabulaire kan soms moeilijk zijn. Gelukkig was er in deze les vaak een PowerPoint aanwezig (dit is niet altijd evident in Frankrijk). Je hebt hier drie grote groepswerken met telkens een presentatie. 

- Gouvernance européenne (Frans, 3 stp): toelichting van de instellingen van de Europese Unie. Er volgt een simulatie van de Europese Unie (10/20 punten) en een examen (10/20 punten). De leerstof was niet simpel, maar de hoeveelheid viel goed mee. 

- Intercultural communication (Engels, 2stp): aspecten van interculturele communicatie met nadruk op de vijf culturele dimensies van Hofstede en de bedrijfsculturen van Trompenaars. Van dit vak krijg je enkel een examen in januari. Als je leerkracht meneer Thomson is, ga je je hier amuseren. 

- Communication d’entreprise (Engels, 2 stp): hier moet je een grote presentatie houden over een bedrijf naar keuze waarin een heleboel aspecten worden toegelicht: interne communicatie, CSR, huisstijl, online communicatie,… Elke week kwam er een groepje aan de beurt en daarna werd er nog wat les gegeven. Hier is ook een examen van in januari, maar de leerstof is helemaal niet veel. 

- TUIC: PAO et chaîne graphique (Frans, 2stp): inleiding programma’s Photoshop, InDesign en Illustrator. Je moet alleen een kleine montage van Photoshop indienen. 

- Ingénierie de projets (Frans, 2 stp): (beetje een vage) les waarin verschillende economische zaken worden uitgelegd. Deze les moet helpen bij het vak Cellule opérationnelle de projet. Er was geen examen van, maar het werd gequoteerd op een filmpje dat je moest maken (i.v.m. Cellule opérationnele de projet). 

- Création d’entreprise (Frans, 2 stp): lessen die allemaal in drie dagen plaats vinden. Op de laatste lesdag vindt er een examen plaats. Ik vond de inhoud zeer moeilijk en had ook helemaal geen tijd om de leerstof te leren. (Aarzel niet om mijn notities op voorhand te vragen!)

- MIME (Frans, 2 stp): vak dat ook drie dagen na elkaar plaatsvond. Dit was een ingewikkeld economische gezelschapsspel in groep met nadien een presentatie. 

- Ateliers de professionnalisation (Engels + Frans, 3 stp): het Franse deel legt de klemtoon op de structuur en inhoud van het cv. Je moet dus eerst een deftige cv maken. Op het einde van het semester maak je ook een cv-blog en een account op de site Doyoubuzz. Het Engelse deel ging vooral over leren solliciteren. Een andere opdracht was een pitchfilmpje maken over een bepaald onderwerp. 

- Cellule opérationnelle de projet (Frans, 3 stp): in dit vak word je in groep ingedeeld naargelang je interesse in het onderwerp. Hierin ga je met een echt bedrijf samenwerken. Zij geven je de opdracht. Mijn opdracht was bijvoorbeeld: ‘hoe kunnen we een Frans merk lanceren op de Amerikaanse markt’. Wees wel alert! Ik zat namelijk in een terrible groepje, waar er nul communicatie was. Het is een jaarvak. Op het einde van het eerste semester moet je een cahier de charges en een filmpje inleveren en een presentatie houden. 

- Techniques rédactionnelles (Frans, 3 stp): hier leer je een interne nota en een persbericht schrijven. Daarnaast leer je ook de verschillende technieken van storytelling. Tijdens de examenperiode was er een chronometertest waarin je bepaalde dingen moest schrijven binnen 24 uur. 

Kort samengevat: Ik vond de meeste vakken interessant, maar toch was het voor mij vaak herhaling, aangezien mijn vooropleiding bachelor Communicatiemanagement is. Ik heb enkel een schakeljaar gedaan aan de KU Leuven, wat dus wil zeggen dat mijn niveau van Frans minder goed was. En dat heb ik zeker gemerkt. Soms kon ik moeilijk volgen, omdat ik een tekort aan woordenschat had. Uiteraard is dit nu wel verbeterd. 

Ik kan me wel inbeelden dat, als je uit de theoretische bachelor Toegepaste Taalkunde komt, deze vakken een openbaring zijn. Je zet veel meer dingen om in praktijk. Ook leren werken met digitale programma’s is altijd een pluspunt. Er zijn ook talloze groepswerken, dus je staat er nooit echt alleen voor. 

Toeristische activiteiten in Angers
Wat je sowieso gaat opvallen in Angers is het bombastisch kasteel. Dit is echt de moeite en je kunt er als student gratis binnen. Place du Ralliement is in het centrum Angers en hierrond heb je verschillende winkels zoals H&M, Zara, Mango,… Daarnaast is er ook Terra Botanica. Dit is een soort van natuurpark. Hier heb je ook enkele attracties en ondanks de iets duurdere prijs, vind ik het echt een aanrader (als het mooi weer is)! Je bent hier wel een hele dag zoet mee. EN je kunt ook in een luchtballon zitten! Parc Balzac is een supermooi park met een meer in het midden. Het is perfect om te joggen of te picknicken. Ten slotte heb je ook nog de kermis die er enkele weken staat. Die kermis kun je qua grootte vergelijken met de Sinksenfoor in Antwerpen. 

Nachtleven
Als je een echte nachtraaf bent, weet ik niet of je zo je ding gaat vinden in Angers. Er zijn wel enkele clubs, maar deze mochten we niet altijd binnen, zoals Le Carré en Bolero. Er was wel één club waar je altijd binnen mocht: Soleil Café. Ze vragen amper inkomgeld, bijgevolg is de drank er schandalig duur. Er zijn ook leuke cafés waar je wat kunt dansen zoals James Joyce en Joker’s Pub. Jammer genoeg, sluiten alle cafés om twee uur. Enkel de clubs blijven later open. Als je graag wat livemuziek wilt beluisteren, kun je altijd terecht in T’es rococo. In Wallaby’s en Matt Murphy’s kun je op je gemak iets gaan drinken. Er is ook een heel ruim aanbod aan bieren. Als je van cocktails houdt, moet je zeker naar La Casa de Cuba gaan. Ik sluit af met een heel speciaal concept. In Angers heb je La Trinquette. Zoals je natuurlijk wel weet, betekent ‘trinquer’, proosten. Deze bar gaat open rond 17.00u en sluit om 21.00u. Hier hebben ze speciale siroopwijnen. Het is nogal een aparte, maar onvergetelijke ervaring. 

Eten en drinken
In Angers kun je veel gezellige zaakjes vinden om te eten en te drinken. In Ton Ton Foch kun je lekkere cocktails drinken, maar je kunt er ook lekker eten voor een schappelijke prijs. Als je een pizzaliefhebber bent, ga je graag vertoeven in Napoli. Ben je meer voor het verfijnd (maar toch niet zo duur) eten, dan vind je wel een plaatsje in Bistro le duc. Als je van pannenkoeken houdt, ga je ook zeker je smaak vinden in de verschillende crêperies! 

Persoonlijk
Voor mij was het toch even wennen om helemaal alleen in een volledig Franstalige klas te belanden. Ik denk toch dat het wat makkelijker is om te integreren als je nog met een andere Vlaamse student gaat. Mijn niveau Frans was echt niet goed toen ik naar daar vertrok. Alles komt snel op je af in het begin. Gelukkig wen je er snel aan.

Naast naar school gaan, leer je ook een heleboel andere mensen kennen. Ik raad het ook zeker aan om toch naar de infoweek te gaan, want hier leer je veel andere erasmusstudenten kennen. Het groepje wat ik hier heb leren kennen, was het groepje waarmee ik mijn hele Erasmus heb gedeeld. Het is een prachtige ervaring om zoveel verschillende mensen, nationaliteiten en culturen te leren kennen.
 
Aarzel niet om contact op te nemen als je vragen hebt: gittt_@hotmail.com

Geen opmerkingen:

Een reactie posten