woensdag 21 februari 2018

Erasmus in Leipzig 1



Cultuurfreaks noemen haar “de stad van Goethe en Schiller”, francofielen beschrijven haar als “klein Parijs”, hipsters geven de voorkeur aan “het nieuwe Berlijn” en mijn grootmoeder zegt steevast “Lijpsig”, maar ik noem mijn geliefde Erasmusstad gewoon bij haar echte naam: Leipzig. Mijn Leipzig. De stad die me een half jaar geleden nog zo groot, zo onbekend en vooral zo Duits leek, voelt vandaag aan als mijn tweede thuis. Het was dan ook met pijn in het hart dat ik haar een paar weken geleden “Auf Wiedersehen” zei. Met de nadruk op het Wiedersehen welteverstaan, want mijn afscheid was in geen geval definitief. 

Midden september vertrok ik met een bang hartje op groot avontuur richting Leipzig, wat momenteel de snelst groeiende en de op één na grootste stad van Oost-Duitsland is. Leipzig is net geen 700 kilometer van Antwerpen verwijderd en dat vond ik een ideale afstand om een echte Erasmuservaring te kunnen beleven: ver genoeg weg van huis, maar toch niet aan het einde van de wereld. Ik moet echter toegeven dat ik er in het begin niet echt naar uitkeek om “zo lang van thuis weg te gaan”; zeker niet na de enorme administratieve rompslomp die me al sinds mei achtervolgde en waar maar geen einde aan leek te komen. Maar vanaf het eerste moment na aankomst ontdekte ik al snel dat ik tijd tekort zou komen om alles te beleven en dat het Erasmusavontuur dus al die vervelende voorbereidingen meer dan waard is. 

Lessen
Hoewel het universitaire schooljaar in Duitsland officieel pas tijdens de eerste week van oktober begint, kwam ik al op 12 september in Leipzig aan om er een voorbereidende zomercursus te volgen. Gedurende drie weken friste ik in een ontspannen sfeer mijn Duitse kennis een beetje op, leerde de stad en de universiteit wat kennen en legde alvast eerste contacten. Achteraf bekeken was dat een heel wijze beslissing: bij de “echte” start van het schooljaar wist ik namelijk perfect waar ik voor welk papiertje moest zijn, had ik mijn eerste drie ECTS-punten al vergaard – aan het einde van de oriënteringscursus schreven we namelijk een afrondingstest die als eerste “examen” gold – en had ik al met voldoende mensen uitgebreid kennisgemaakt om mogelijke momenten van eenzaamheid uit te sluiten. Mijn batterijen waren met andere woorden al voor de start van het schooljaar volledig opgeladen om vol goede moed aan mijn “echte” Erasmus te beginnen! 

En dat was nodig, want de twee eerste lesweken waren vrij intensief. Als Erasmusstudent mag je tijdens die periode namelijk zoveel mogelijk vakken uitproberen, om dan later te beslissen welke je effectief in je Learning Agreement opneemt. Nadat je dit voor jezelf hebt uitgemaakt, volgt nog een afspraak bij de Erasmuscoördinator ter plaatse – voor studenten Toegepaste Taalkunde is dat trouwens Herr Dr. Harald Scheel van het IALT (Institut für Angewandte Linguistik und Translatologie) – maar dat is in principe slechts een formaliteit: Herr Scheel gaat snel akkoord met je uiteindelijke beslissing en helpt je erg goed verder, als je toch over enkele vakken zou twijfelen. In mijn lessenrooster stonden uiteindelijk vakken van verschillende instituten en faculteiten, namelijk Germanistik, Romanistik, IALT en het Studienkolleg Sachsen. Het Studienkolleg Sachsen biedt concrete Duitse vakken aan die enkel voor buitenlandse studenten bedoeld zijn. Dat wil dus zeggen dat je niet samen met Duitse studenten les hebt, maar dat je naar niveau in verschillende klassen wordt ingedeeld. Zelf nam ik drie vakken bij het Studienkolleg in mijn Learning Agreement op: Sprachpraxis Konversation, Sprachpraxis Schreiben en Wissenschaftssprache Deutsch. Reken daar nog een hoorcollege Geschichte der deutschen Sprache, een vertaalvak vanuit het Frans naar het Duits en twee werkcolleges Frans (Sprachpraxis Französisch en L’actualité en question) bij en je hebt een goed gevuld lessenrooster met toch voldoende vrije tijd. In het algemeen was ik erg tevreden over alle vakken en zeker ook over de Franse, omdat die door een Franse moedertaalspreekster gegeven werden. Mijn proffen waren allemaal heel aanspreekbaar en hulpvaardig en hun examens waren, zoals ze het zelf allemaal zeiden, “machbar”. Met een goede voorbereiding hoef je als Erasmusstudent met andere woorden niets te vrezen. 

Huisvesting
Wanneer je voor een langere periode in het buitenland verblijft, is het natuurlijk aangenaam een plekje te hebben waar je na een vermoeiende dag min of meer kan “thuiskomen”. Als student in Duitsland heb je doorgaans twee opties wat je woonst aangaat: ofwel woon je in een WG (Wohngemeinschaft) ofwel in een Studentenwohnheim. Zelf woonde ik in een Studentenwohnheim van Studentenwerk Leipzig, wat naast de universiteit zowat de allesomvattende studentenbijstand in de stad is. Om via die organisatie een kot te krijgen, maak je een profiel aan op hun website (www.studentenwerk-leipzig.de/wohnen) en volg je eenvoudigweg alle stappen die daar beschreven staan. Je zult zien dat de verschillende Studentenwohnheime over de hele stad verspreid zijn en dat je bij je aanmelding drie voorkeuren (Wunschwohnheime) mag opgeven. Wanneer er dan ergens een plaats vrijkomt, word je via e-mail gecontacteerd en krijg je drie dagen de tijd om te beslissen. Ik raad je aan om – naast je drie voorkeuren – ook aan te geven dat je ook gecontacteerd wil worden, als er ergens een kamer vrijkomt, die je niet in je voorkeurslijstje hebt opgenomen. Je weet namelijk nooit of er überhaupt één van je wensen zal vrijkomen en hoe lang je op zo’n aanbod moet wachten. Zo accepteerde ik ook het eerste aanbod dat me werd toegestuurd – weliswaar nadat ik gecheckt had waar de kamer gesitueerd was – ook al was het niet één van mijn drie wensen. 

Zoals zo vaak bij Erasmus is het in het begin dus een beetje gokken, maar ook hier had ik geluk: ik woonde pal in het centrum met drie Duitse kotgenoten (die me trouwens het meeste Duits hebben bijgebracht) op zo’n tien minuutjes wandelen van de hoofdcampus, naast twee supermarkten en tegenover de tramhalte. 

In sommige Studentenwohnheimen vind je bij aankomst in de keuken alles wat je nodig hebt, maar dat was bij mij niet het geval. Toch hoefde ik geen servies en kookpotten uit België mee te sleuren dankzij de Geschirrbörse, een soort bibliotheek voor servies en bestek. Het principe is simpel: de Geschirrbörse ziet eruit als een volgestouwde miniversie van een kringloopwinkel en je mag er alles uitlenen wat je wil voor zolang je het zelf nodig hebt. Na afloop van je verblijf breng je netjes alle uitgeleende zaken terug en klaar is kees.
De eerste huur moest ik na aankomst samen met de waarborg cash betalen bij het hoofdkantoor van Studentenwerk zelf, maar de overige maanden werd de huur automatisch van mijn bankrekening gehaald. Niet onbelangrijk om te vermelden is dat ik hiervoor een Duitse bankrekening moest openen: Studentenwerk Leipzig werkt namelijk niet met buitenlandse rekeningen. Het maakt echter niet uit bij welke bank je een rekening opent en na afloop van je verblijf is die rekening even snel ook weer afgesloten. 

Financieel overzicht
In Leipzig liggen de huurprijzen voor koten veel lager dan in Antwerpen. Zo liggen de WG-prijzen bij Studentenwerk tussen de 200 en 300 euro; eenkamerappartementen vallen eventueel iets duurder uit.

Wat de kosten voor het uitgaansleven en andere vrijetijdsbestedingen betreft, is het in Leipzig erg aangenaam vertoeven. In het algemeen is het leven er een stukje goedkoper dan bij ons en als student krijg je vaak nog extra kortingen. Met je studentenkaart rijd je bijvoorbeeld gratis met de tram tot in Halle, een naburig stadje in Saksen-Anhalt. Als je musea wil bezoeken, kun je dat het beste iedere eerste woensdag van de maand doen, want dan is alles gratis. Op andere momenten zijn de toegangsprijzen voor musea echter ook goedkoop en sommige musea zijn zelfs permanent gratis. Ook de opera – een echte aanrader! – heeft speciale aanbiedingen voor studenten.

Bovendien biedt de stad Leipzig je bij je aanmelding bij het Bürgeramt (het stadhuis) een zogenaamde Zuzugsbonus van 150 euro aan. Jawel, je krijgt van de stad een financieel welkomstgeschenkje, gewoon omdat je inwoner van de stad bent! Een leuk extraatje, niet?

Leipziger Leben
Als ik je één gouden tip mag geven voor een geslaagde Erasmus, dan is het deze: grijp alle kansen en probeer er al het mogelijke uit te halen! In Leipzig heerst een prachtige studentensfeer en het is een stad met duizend-en-een mogelijkheden. Wil je sportief zijn, schrijf je dan bij het ZfH (Zentrum für Hochschulsport) in voor je wekelijkse sportles! Ben je in het begin wat onzeker? Geef je dan op voor het buddyprogramma! Een echte Leipziger student zal je dan wegwijs maken in de stad! Maak nieuwe, internationale vrienden tijdens de (voordelige!) uitstapjes met Wilma (de plaatselijke ESN ofwel organisatie voor buitenlandse studenten) of met de Tutoren van het Studentenwerk. Ga tijdens de week af en toe studeren in de wondermooie Albertinabibliotheek en loop op een rustige zondag verloren in één van de vele groene parken. Eet op tijd en stond een heerlijk stukje taart in een plaatselijke Konditorei en geniet van een Bratwurst en een Glühweintje op de enorme kerstmarkt, die in december de hele stad inpalmt. Maar eet geen Thüringer Klöße in de mensa, ik spreek uit ervaring. Kortom: geniet met volle teugen van wellicht één van je mooiste ervaringen uit je studententijd! 

Heb je nog vragen? Aarzel dan niet om me te contacteren via eva.geerinckx@student.kuleuven.be of spreek me aan op de campus!
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten