vrijdag 16 februari 2018

Erasmus in Pau



Ik heb mijn Erasmusperiode doorgebracht in het mooiste en gezelligste stadje van Zuid-Frankrijk: Pau! Het was maar liefst zo’n 7 à 8 jaar geleden dat er nog iemand vanuit Antwerpen naar Pau is gegaan om er aan de universiteit te studeren. Ik heb daar dus verandering in gebracht en het was meer dan de moeite waard! 

De stad en de omgeving
Pau ligt in het zuidwesten van Frankrijk, het is de deur naar de Pyreneeën zoals ze het zelf zeggen (Pau Porte des Pyrénées). De universiteit organiseert elk weekend een uitstapje naar de bergen. De gids zoekt de mooiste en leukste plekjes uit voor een aangename wandeling. Ik heb dit enkele keren gedaan en het was elke keer fantastisch! Het enige nadeel is dat je 30 of 35 euro (ik weet het niet meer precies) moet betalen om je in te schrijven bij de sportafdeling van de universiteit en daarbovenop nog eens 12 euro moet betalen per wandeling die je meedoet. Tot die 30 of 35 euro behoren ook wel alle andere sporten die je kan doen op de universiteit (een enorm lange lijst aan mogelijkheden!). Je kan ook kiezen voor de ski-uitstappen maar daar moet je geluk mee hebben, dit jaar heeft het pas laat gesneeuwd waardoor deze uitstappen pas startten eind december en dan waren het examens…

De stad zelf is redelijk klein maar zeer gezellig, je hebt er een prachtig uitzicht op de bergen! Je kan met OUIbus of Flixbus aan zeer democratische prijzen leuke uitstapjes doen naar onder andere Toulouse (2u), Bayonne (1,5u), San Sebastian (Spanje, 2u), Biarritz (1,5u en je bent aan zee!), …

Klimaat
Alle Fransen zeggen dat ik heel veel geluk heb gehad met het weer tijdens mijn verblijf in Frankrijk. Het heeft uitzonderlijk weinig geregend (eigenlijk best nog wel veel maar blijkbaar kan het daar echt dagen of weken aan een stuk regenen en dat heb ik niet gezien). Het was ook een redelijk lange nazomer, het is blijkbaar wel normaal dat het tot eind oktober warm is met temperaturen tot 25 graden. Het was zelfs zo dat het in november nog een week 20 graden is geweest. Het was er in de winter ook absoluut niet zo koud! In de bergen lag er wel veel sneeuw maar daar was in de stad niets van te merken.

Verblijf
Je kan via de universiteit een kamer huren in een universitaire residentie. Dan heb je een kamer van 9m² inclusief een badkamer, de keuken deel je met de andere studenten op de gang. De keuken stelt wel niet veel voor, er zijn enkele plakken vuur en een kraan en gootsteen om te kunnen afwassen, meer niet, zelfs geen tafels of stoelen om daar te eten. Ik zat niet in zo’n residentie omdat ik dat ‘te laat’ had doorgegeven en er geen plaats meer was. Als je zo’n kamer wilt, moet je dat zeker op tijd melden aan de universiteit! Ik moest dus op zoek naar een andere oplossing, die heb ik gevonden op www.leboncoin.fr, dat is een website waar van alles wordt aangeboden. Het is een beetje vergelijkbaar met tweedehands.be of kapaza bij ons, maar in Frankrijk zetten ze daar dus ook koten op die te huur zijn. Ik zat op een appartement met 2 Franse studenten, ik was heel blij dat ik daar zat, ik had alles wat ik maar wilde ter beschikking (oven, afwasmachine, tv, ruime badkamer, …). Het enige nadeel is dat mijn kotgenoten in het weekend ook wel eens naar huis gingen en je dan dus soms alleen zit. Het is dus aan jezelf om uit te maken wat je wil.

Financieel overzicht
Voor mijn kot betaalde ik 350 euro per maand, daar kwam ongeveer 20 euro bij voor elektriciteit en dergelijke. Voor een kamer in een residentie betaal je ongeveer 240 euro. Als je naar Frankrijk gaat krijg je normaal een Erasmusbeurs van 325 euro per maand. Daarbovenop bestaat er in Frankrijk het CAF, dat is een soort van extra beurs voor iedereen, ook voor buitenlandse studenten. Daarvoor heb je wel een Frans bankrekeningnummer nodig. Bij BNP Paribas kan je gratis een bankrekening openen, dat was zeer gemakkelijk want de bank was ook gelegen vlak tegenover de universiteit. Ik kreeg van het CAF 89 euro per maand, dat is mooi meegenomen maar je moet er wel wat voor doen! Het heeft geduurd tot eind oktober voor alles in orde was, het is heel veel papierwerk en je moet het zelf echt goed in de gaten houden of ze nu alle documenten van je hebben want als er iets mist, komen ze het niet tegen je zeggen. Voor de rest zijn de prijzen in de supermarkten en dergelijke gelijkaardig aan de prijzen in België.

Vervoer
Ik ben eind augustus naar Pau vertrokken met het vliegtuig. Er zijn vluchten van Ryanair van Charleroi naar Toulouse. Als je er op tijd bij bent kan je heel goedkope tickets vinden, je moet wel bijbetalen voor je koffers maar dat viel goed mee. Als je in Toulouse bent aangekomen moet je de taxi (ongeveer 25-30 euro) of de bus (8 euro, maar je bent wel langer onderweg) naar het treinstation nemen. Daar kan je via de OUIbus of Flixbus redelijk goedkoop naar Pau gaan. Ik wist dat toen nog niet en heb de trein genomen, de prijzen variëren heel erg maar het is gemiddeld wel wat duurder dan de bus. Pas een tijdje later ben ik erachter gekomen dat je ook gemakkelijk met de trein vanuit Pau in Antwerpen bent en omgekeerd. Er is een TGV van Pau naar Parijs en een Thalys van Parijs naar Antwerpen. Het enige nadeel is dat je in Parijs van station moet verwisselen (van Montparnasse naar Nord). Je kan dat doen met de metro, dat staat op de website goed aangegeven, of met de taxi, dat kost gemiddeld 15-25 euro. Een gouden raad: als je met de trein reist kan je best je tickets op de website van de NMBS bestellen en niet bij de Franse collega’s van SNCF.

In Pau zelf had ik een fiets en deed ik veel te voet. Je kan een fiets huren bij IDELIS, dat is de busmaatschappij. Dat kostte 20 euro voor 3 maanden, daarvoor krijg je een fiets die perfect in orde is en mocht er toch iets mankeren kan je altijd teruggaan! Het enige nadeel is wel dat je dat je dus een tijdje zonder fiets moet doen, bij mij viel dit net in de kerstvakantie en dan ben ik terug naar België gegaan. De 2 weken die daarop volgden waren het examens en had ik mijn fiets in principe niet nodig want de universiteit ligt op wandelafstand. Je kan je ook met de bus verplaatsen, voor een enkel ritje kost dat 1.5 euro. Als je je kaartje bijhoudt, kan je het de volgende keer opnieuw gebruiken en betaal je nog maar 1.3 euro. Een 10 rittenkaart heb je voor 10 euro.

Vakken
In tegenstelling tot in België begint het academiejaar in Frankrijk al begin september. Een week voor de lessen beginnen wordt er een ‘ontvangstweek’ georganiseerd voor de buitenlandse studenten. Je wordt opgedeeld in groepen op basis van niveau, in die groepen heb je dan voorbereidende lessen Frans. Tussen de lessen door en na de lessen worden er ook leuke activiteiten georganiseerd: welkomstreceptie, hoogteparcours, uitstapje naar het strand.

Er zijn 3 evaluatiesystemen in Frankrijk: contrôle continu (CC), examen anticipé (EA), examen terminal (ET). Voor de contrôle continu heb je tijdens de lessen testen/deelexamens, hierbij is het belangrijk dat je naar de lessen gaat want de data van de testen worden afgesproken en meegedeeld tijdens de lessen. Bij examen anticipé heb je examen in december, voor de kerstvakantie. Alle lessen stoppen in principe 2 weken voor de kerstvakantie. Dan heb je die 2 weken om te studeren voor de examens die je dan hebt en ook voor de examens in januari, want vakantie is vakantie volgens de Fransen en in de kerstvakantie moet er dus niet gestudeerd worden. Examen terminal is eigenlijk hetzelfde als de examens die je in Antwerpen hebt, alleen is de examenperiode dan veel korter, slechts 2 weken, en heb je dus heel vroeg vakantie!

Spaanse vakken: 

Ik zat voor alle Spaanse vakken in licence 2 wat bij ons bachelor 2 is. Iedereen van licence 3 (bachelor 3) was verplicht op stage of Erasmus in het eerste semester en dus kon ik hier geen vakken van volgen. Omdat je in Pau vlak tegen de Spaanse grens zit is het niveau van Spaans er ook opvallend hoger dan in andere delen van Frankrijk. Het niveau voor al deze vakken was B2, sommige hadden als doel C1.

-        Monde hispanique et médias (L2, 2sp, CC)
Dit vak gaat over de cultuurgeschiedenis van Mexico. Die wordt benaderd aan de hand van videofragmenten en teksten. Deze studiepunten zijn gemakkelijk verdiend, je moet een aantal een teksten schrijven over wat je in de les geleerd hebt, je krijgt hiervoor echt gemakkelijk goede punten. Daarnaast moet je een groepswerk en presentatie doen maar dat valt qua werk heel goed mee. In december heb je dan een luister- en leesexamen. Er zijn ook enkele lessen over Spaanstalige films, daar komen ook een paar vragen over op het examen.

-        Civilisations de l’Amérique latine (L2, 2.5sp, ET)
Dit vak is te vergelijken met het cultuurvak van mevrouw Behiels in het 2e jaar. De prof was een lange tijd afwezig waardoor we veel in zelfstudie moesten doen, maar de hoeveelheid leerstof viel zeker goed mee. Er komen enkele onderwerpen terug die al gezien zijn bij mevrouw Behiels maar er wordt op andere dingen dieper ingegaan.

-        Communication et médias hispanophones (L2, 2.5sp, ET)
Voor dit vak moest ik een Spaanstalige film kiezen waarover ik dan een soort van portfolio moest maken waarin ik de film van begin tot einde analyseerde. De lessen waren feedbackmomenten en je kon vragen stellen. In principe moet je dus niet echt naar de les gaan als je geen feedback nodig hebt of geen vragen hebt.

-        Grammaire et thème espagnols (L2, 2.5sp, EA)
Dit is een vertaalvak waarbij uit het Frans in het Spaans wordt vertaald. Dat is in het begin zeker niet gemakkelijk, maar wel zeer leerrijk. Het grammaticagedeelte moeten de Erasmusstudenten niet volgen en zij moeten dat deel van het examen dus ook niet maken. De prof (Mme Daguerre) is heel vriendelijk en heel open naar Erasmusstudenten! Voor dit vak zal je wel hard moeten werken, het neemt wel wat tijd in beslag om zo’n vertaling te maken aangezien het twee vreemde talen zijn. Er worden zowel teksten als losse zinnen vertaald.

Franse vakken:

-        Langue française : fondamentaux en orthographe et méthodologie + grammaire descriptive (L1, 4sp, CC)
Dit is te vergelijken met Taalkunde in Antwerpen. Er komen veel dingen aan bod die al gekend zijn, maar het accent wordt soms op andere dingen gelegd en je leert er ook heel veel nieuwe dingen waarvan ik niet wist dat ze bestonden, dat was heel interessant. Je moet voor elke les oefeningen maken en het examen bestaat uit 2 testen (1 in november en 1 in december), deze worden dan samengeteld. Dit vak is zeer interessant en het is niet zo moeilijk om ervoor te slagen.

-        Didactique du FLE (L3, 4sp, ET)
FLE staat voor Français Langue Etrangère, Frans voor anderstaligen. Het doel van de FLE-vakken is het kunnen lesgeven/aanleren van Frans aan anderstaligen. Bij Didactique leer je over verschillende manieren van lesgeven, verschillende methodologieën en verschillende leerprocessen. Ik vond dit een heel interessant vak, het examen was eerder praktisch (er werd zo goed als geen theorie gevraagd) wat het ook moeilijker maakt.

-        Histoire et civilisation FLE (L3, 4sp, ET)
In deze les leer je over de belangrijkste gebeurtenissen van de Franse geschiedenis. De prof is gepassioneerd door zijn vak en vertelt dat ook op deze manier, zo werd een les geschiedenis toch iets aangenamer. Op het examen werd een algemene, open vraag gesteld waarvoor je 3 uur de tijd kreeg.

-        Linguistique du FLE (L3, 4sp, ET)
Bij dit vak leer je over de verschillende woordsoorten en hoe deze gevormd worden: mannelijk/vrouwelijk, enkelvoud/meervoud, vervoeging van werkwoorden, samenstellingen, afleidingen, … De prof is heel chaotisch en soms is het ver zoeken naar structuur wat de lessen soms niet zo aangenaam maakt. Het is belangrijk dat je zelf je notities goed bijhoudt om goed te kunnen volgen, als je dat doet valt het wel mee. Dit was ook een praktisch examen, de oefeningen waren gelijkaardig aan die van in de les.

-        Langue et culture française (Erasmus, 3sp, EA)
Voor dit vak word je in niveaugroepen opgedeeld, dit gebeurt op basis van een niveautest die plaatsvindt in de voorbereidingsweek. Alle vaardigheden worden in dit vak getest: je moet een korte presentatie geven, er is een luister-, lees- en schrijfexamen. Je slaagt pas voor dit vak als je voldoet aan de eisen van het niveau waarvoor je bent ingeschreven, maar dat is normaal gezien niet zo moeilijk als je in de juiste groep zit.

Als je nog vragen hebt, mag je me gerust contacteren: femke.vanaert@student.kuleuven.be

Geen opmerkingen:

Een reactie posten