woensdag 21 februari 2018

Erasmus in Madrid (Comillas)



Eerst en vooral wil ik iedereen aanraden om naar Madrid te gaan. De stad zelf heeft oprecht mijn hart gestolen. Het is een levende, bruisende stad, waar altijd iets te doen is en waar je je overal naartoe kan begeven via het openbaar vervoer.

HOUSING: Ik heb een maand op voorhand mijn kamer vastgelegd via de organisatie HelpMadrid. Deze organisatie is voorzien op buitenlandse studenten met meer dan 500 kamers verspreid over heel de stad. Mijn kamer was in een groot, gerenoveerd appartement, gedeeld met 7 andere roommates. Als ik het opnieuw zou doen, zou ik toch liever alleen wonen, of met heel wat minder huisgenoten. Als je het niet gewoon bent om met anderen samen te leven, is dit toch niet echt een aanrader. Dit omdat je met mensen samenwoont van over heel de wereld waardoor de verschillende culturen soms toch wat kunnen botsen. Ik raad wel aan om al goed op voorhand te beginnen zoeken, aangezien ik veel verhalen heb gehoord van mensen die toekwamen in Madrid zonder plan en zo nog lang op anderen hun zetel hebben mogen slapen. Natuurlijk zijn er ook nog andere bureaus naast HelpMadrid, zoals SpotaHome, Idealista, etc.

TRANSPORT: Aangezien de letteren campus van ICADE zich buiten het centrum bevindt, was het absoluut een noodzaak om me een kaartje van het openbaar vervoer aan te schaffen. Gelukkig vallen de bussen, metro en bepaalde treinen in Madrid onder één kaartje dat ik maandelijks moest opladen. Om je “abonnement” aan te schaffen ga je naar één van de loketten in een metrostation, met kopie van je identiteitskaart, en laat je zo een kaartje aanmaken. Als je jonger bent dan 25 jaar, betaal je maandelijks 25 euro en kan je het kaartje ongelimiteerd benutten.

SCHOOL: Ik heb doelbewust vakken opgenomen die behoorden tot de lokale bachelor richting International Relations. Ook heb ik één tolk vak opgenomen om zo snel mogelijk mijn Spaans tot een beter niveau te brengen.
-        Interpretación 1: Comunicación oral y análisis del discurso
= Een zeer intensief vak waar je tijdens de lessen à la minute een voordracht van een medestudent moet vertolken van het Engels naar het Spaans. De allereerste keer dat ik dit moest doen was enorm nervewrecking, maar na de tweede keer weet je al waar je je aan moet verwachten. Het is zwaar (voor Spaanse normen) met veel werk, maar je verbetert enorm je verbal skills. Als je dit vak neemt, ga voor Elena als professor, een professionele tolke die fantastisch les geeft!
-        Principios y políticas de seguridad internacional
= Een Engels vak gegeven door een Spaanse prof genaamd Javi. Hij heeft door de jaren heen een goede band opgebouwd met de studenten van het vierde jaar en dit merk je ook in zijn manier van les geven. Tijdens de lessen wordt je enorm geconfronteerd met de harde realiteit van terrorisme, oorlog en genocide in de wereld, maar het opent wel de ogen. Ik kan zeggen dat dit mijn favoriete vak was. Gedurende het semester moet je enkele films kijken en artikels lezen waar je dan ook een essay elke keer van moet schrijven. Hij is ALTIJD tevreden met de essays.
-        Introduccion a las relaciones internacionales
= Een eerstejaarsvak waar je heel veel uit leert als je deze richting uit wilt gaan. Er zijn hoofdstukken toegewijdt aan o.a. de NATO en de VN, waar je heel veel van teweten komt. Ook de prof geeft op een hele leuke en enthousiaste manier les, dus zeker geen saai vak!
-        Historia de las ideas politicas
= Als ik heel eerlijk ben, was dit het vak dat me het minst heeft bevallen. Moest ik opnieuw mogen kiezen dan zou ik enkel en alleen dit vak laten vallen. Het is wel interessant op een bepaalde manier, maar het gaat voornamelijk over de ideeën van filosofen zoals Socrates, Aristoteles, Marx, etc. waaruit de huidige political views uit voortgekomen zijn.


Eline Timmermans​
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten