woensdag 21 februari 2018

Erasmus in Keulen



De stad
Keulen is een grote stad waar altijd wel wat te beleven valt. De meeste studentencafés vind je op de Zülpicher Straße. Het is aangeraden om je lid te maken van ESN Köln (Erasmus Student Network, zoek ze op op Facebook) en om je in te schrijven voor het Karibu-programma. Hier krijg je een buddy en deze organisatie organiseert ook veel activiteiten voor Erasmusstudenten.
Je gaat waarschijnlijk  veel gebruik moeten maken van het openbaar vervoer in Keulen (dat wel goed in elkaar zit). Eens je ingeschreven bent op school, moet je een ‘Semesterbeitrag’ betalen en dan krijg je je studentenkaart, waarmee je gratis het openbaar vervoer mag gebruiken.
Persoonlijk vind ik Keulen niet de mooiste stad maar dit wordt wel goedgemaakt door de sfeer die er hangt. De mensen zelf zijn heel vriendelijk en er is een enorm groot aanbod aan activiteiten (sport, uitgaan, restaurants, …).

Inschrijving aan de gastinstelling
Voor je vertrek naar Keulen krijg je een heleboel mails aan van de Technische Hochschule. Hierin staat vrij duidelijk uitgelegd wat je in orde moet maken (zoals je Learning Agreement before the mobility uploaden). Zodra je in Keulen aangekomen bent, zou ik zo snel mogelijk gaan inschrijven op de school. Hiervoor ga je naar het international office van de campus Südstadt (Claudiusstrasse) en neem je je identiteitskaart, pasfoto en bewijs van ziekteverzekering mee. Dit bewijs van ziekteverzekering kan je afhalen in een willekeurige ‘Krankenkasse’ in Keulen, ik had gekozen voor ‘Die Techniker’. Breng wel je kaartje van Europese ziekteverzekering mee, dit kan je in België bestellen.

Lessen
Ik studeer Frans-Duits en heb volgende lessen opgenomen:
-        Französisch Textproduktion F1 (zelf teksten schrijven in het Frans)
-        Französisch Wirtschaftsproduktion F1 (verschillen tussen Frankrijk en Duitsland in de arbeidswereld, vond ik best een interessant vak)
-        Grundsprachliche Kompetenz (grammatica)
-        Sprachpraktische Übungen für Auslandsstudierende (grammatica)
-        Deutsche Landeskunde für Austauschsstudierende (Duitse cultuur)
-        Einführung in die interkulturelle Kommunikation
-        Einführung in die Medien und Kommunikation
-        Sprachlernzentrum Deutsch als Fremdsprache
-        Sprachlernzentrum Französisch
Dit zijn vrij veel lessen en dat komt doordat sommige lessen maar 2 ECTS-punten waard zijn. Om aan de  27 studiepunten te geraken, moet je dus wel heel wat vakken opnemen (in mijn geval).
Je moet zelf helemaal je lessenrooster samenstellen. Je krijgt voor je vertrek een lijst met vakken doorgestuurd, maar bij mij kwamen die helemaal niet overeen met de vakken die echt aangeboden werden. Je krijgt daar aan het begin van het semester twee weken de tijd om je lessenrooster te maken, dit is best wel stresserend. Je kan je op voorhand ook niet inschrijven voor die lessen (gewone Duitse studenten kunnen dat wel) dus soms kan het zijn dat die lessen al vol zitten en dat je niet mee mag doen. Wat je wel kan doen, is op voorhand een mailtje sturen naar de docent om te vragen of je nog mee kan doen met die les. Die eerste twee weken moet je veel uitzoeken maar uiteindelijk komt het allemaal wel in orde 😊

Verblijf
Ik had op voorhand vaak gelezen en gehoord dat het  moeilijk is om een kamer te vinden in Keulen, aangezien er enorm veel studenten in Keulen studeren en het aanbod aan kamers gewoon te klein is. Bij mij viel dit echt goed mee. 😊  Ik heb de site wggesucht.de vaak in de gaten gehouden en een mail gestuurd wanneer iets me aansprak. Het komt wel eens voor dat de mensen gewoon niets antwoorden op je mail, maar daar moet je je niks van aantrekken. Er zal ooit wel iets uit de bus komen. Ik heb mijn kot rond eind juni gevonden. Het was een vrij grote kamer (20m²) in een Wohngemeinschaft met twee meisjes en twee jongens. Dit had als grote voordeel dat ik naast het school ook Duits kon spreken met echte Duitsers. Mijn kamer kostte 295 euro in de maand. Je kan je best inschrijven bij kstw (Kölner Studentenwerk). Zij bieden ook kamers aan, ik heb hier wel nooit een aanbod gekregen, maar voor sommige advertenties op wggesucht.de is het noodzakelijk dat je staat ingeschreven op de site van kstw. Dat maak je best wel zo snel mogelijk in orde, dus vanaf dat je weet dat je naar  Keulen mag gaan.

Mocht je nog twijfelen of gewoon vragen hebben, stel ze me gerust!
Facebook : Judith Verrijdt

Geen opmerkingen:

Een reactie posten