woensdag 14 februari 2018

Erasmus in Montpellier



Ik ben voor bijna vier maanden naar Montpellier op Erasmus geweest, en het is een ervaring die ik niet had willen missen! Alle belevenissen van zo'n Erasmus zijn het vele papierwerk meer dan waard.

De stad zelf heeft zeker wel bijgedragen: Montpellier is een mooie stad, met veel pleinen (grote en kleine) en een leuke sfeer. Er zijn ook enkele monumenten die zeker het bezoeken waard zijn. Wat het uitgaansleven betreft sluiten alle cafés om 1 uur maar daarna kan je nog in tal van clubs terecht. Panama is steeds gratis en telt 2 verdiepingen, Rockstar is ook meestal gratis en Antirouille is ook zeker de moeite waard op donderdag (dan is het gratis). Verder hou je best de pagina van ESN Montpellier in het oog, zij organiseren ook tal van leuke activiteiten/feestjes.

Voor de cultuur moet je zeker niet in Montpellier blijven. Er zijn veel bekende en minder bekende steden en dorpjes in de buurt, met voor elk wat wils: wandelingen, historische gebouwen, musea, ... Ik denk aan Avignon, Nîmes, Aigues-Mortes, Carcassonne, Lattes, Saint-Guilhem-Le-Désert, Sète ...

De eerste dagen op de universiteit waren niet super: ik wist al uit vorige blogs dat de organisatie soms chaotisch was, maar eens je er dan bent, merk je dat dat inderdaad echt wel zo is. Gelukkig was er ergens een infosessie die mij mijn motivatie weer helemaal heeft terugbezorgd, en het was uiteindelijk ook de moeite!

Er zijn nog steeds drie inschrijvingen aan Paul Valéry: de inscription administrative, die zo goed als afgerond zou moeten zijn wanneer je aankomt (je hebt alle documenten al via post en mail doorgestuurd). De inschrijving voor de lessen (keuze van de groep) breng je in orde op het ENT. Samen met moodle is dat het equivalent van onze Toledo. Ik heb me wel maar voor ongeveer drie lessen effectief moeten inschrijven, voor de andere was er telkens maar één groep (en dan moet je dus geen groep kiezen, dus niet inschrijven). De derde inschrijving is die voor de examens. Je krijgt daarvoor een mail, met als bijlage een bestand dat je moet invullen: je moet erin opschrijven voor welke vakken je examen zal doen. Daarna moet je hun het ingevulde document doorsturen, en na een tijdje sturen ze een bevestiging dat je inschrijving in orde is.

De personen die je zullen helpen (specifiek in verband met Erasmus(administratie)), zijn Claudine Raynaud (ondertekening van het Learning Agreement) en de twee Erasmuscoördinators, Sandrine Bianciotto en Elsa Guyot. Er is ook een Erasmusbureau in gebouw i.

Over de vakken zelf: je hebt die normaal al min of meer gekozen voor je in Montpellier aankomt. Eens je daar bent, moet je de uren en lokalen gaan checken via de papieren die overal zijn opgehangen in de verschillende gebouwen. Zo kan je zien of er geen overlappingen zijn. Die papieren vinden, kan weleens lastig zijn, want die hangen per UFR (Unité de Formation et Recherche) in een ander gebouw (een UFR heeft eigen gebouwen op het domein van de campus). Het is normaal dat je de eerste dagen een gebouw niet vindt, of dat je het papier niet vindt in het gebouw waar het zou moeten hangen. Gewoon doorzetten, uiteindelijk vind je het wel! Soms moet je ook naar het secretariaat gaan van een UFR, omdat ze geen papier hebben uitgehangen. Ik heb het voorgehad dat ze mij op zo'n secretariaat naar ergens anders stuurden, die mensen stuurden me ook door en na nog enkele doorverwijzingen kwam ik terug op dat eerste secretariaat aan. Daar hebben ze dan een papier uitgeprint met de informatie die ik nodig had. Allemaal heel normaal dus, als het niet zo duidelijk lijkt, je komt er wel!

Hieronder volgt een overzicht van de vakken die ik gevolgd heb. S5 staat voor Semestre 5 (dus eerste semester van het derde jaar). De codes, die ik tussen haakjes toevoeg, vinden ze heel belangrijk: bij zowat alle communicatie over vakken moet je die codes vermelden.

Espagnol expression écrite et orale (E54ESY5) : een tof vak waar je 2 keer een examen van hebt. Je leert hoe je verschillende soorten teksten moet opstellen en ook krijg je af en toe wat grammatica mee. Af en toe moest je iets voorbereiden voor de les maar dat nam geen uren in beslag. De prof was ook zeer aangenaam.

LEA Espagnol civilisation S3 (E32ESY5): Dit vak bestond uit 2 delen, 1 deel over de geschiedenis van Spanje na Franco en het ander was zo wat “aardrijkskunde” van de verschillende autonome regio’s van Spanje. Het eerste deel was interessant en leerzaam maar het 2de deel was dat absoluut niet. Naar mijn mening veel te uitgebreid en absoluut niet relevant voor je studies.

Communication et pratiques dans l’organisation (E32IC5) : Dit vak heb ik opgenomen met het oog op de master meertalige communicatie. Je hebt een werkcollege waarbij je in groep steeds rond een bepaald aspect werkt dat de prof je die dag geeft en je hebt een hoorcollege waarin de prof je verschillende theorieën uitlegt. Als je nu al denkt de master meertalige communicatie te gaan doen is dit geen slechte keuze om je al wat voor te bereiden.

Origines et diversités des langues (E12SLL5): ook een vak uit het eerste jaar, van dezelfde prof als Langues du monde. Dit vak is wel nuttiger. Veel onderwerpen hebben we zelf al gezien, bijvoorbeeld in ATW. In vergelijking met Langues du monde zie je eerder taalfamilies, en kenmerken van talen aan de hand waarvan talen geklasseerd kunnen worden, buiten hun families om. Geboorte en dood van talen, schriftsystemen, en hoe met bepaalde talen (dialecten) wordt omgegaan, zijn enkele andere thema's.

Cours de civilisation française contemporaine: een vak zonder code, omdat het speciaal voor de Erasmussers is gemaakt. De proffen (Patrick Louvier en Pierre-Yves Kirschleger) geven om de beurt een les en behandelen tien verschillende thema's over Frankrijk. Het was over het algemeen wel een interessant vak.
Expression écrite et orale (E13SL5): een vak voor eerstejaars, waarvoor ik me ook moest inschrijven via het ENT. Het gaat over Franse grammatica en taalkunde, op niveau van de Fransen dus. De prof (Félix Luschka) geeft wel goed les (hij maakt veel interessante “uitstapjes” - o.a. video's over dingen die niet direct iets met de les te maken hebben, maar wel nuttig zijn voor je algemene kennis), maar zijn examen is niet echt representatief voor zijn lessen. Wat we in de les gezien hebben, was heel veel, maar op het examen heeft hij daar maar een heel klein deeltje van bevraagd.

Ik had een kot vlak in het centrum, gelegen aan de Arc de triomphe. Dat maakte het natuurlijk allemaal wel wat prijzig maar je kan zeker en vast ook goedkopere alternatieven vinden. Mijn kot heb ik gevonden op de website van Chez Nestor, verder kan ik je de sites La carte des colocs en Le bon coin aanraden. Je kan ook steeds op Facebook “Erasmus Montpellier” intypen en dan vind je tal van pagina’s, hierop worden vaak ook koten aangeboden. Verder kan je ook logeren in een universiteitsresidentie. De grootste zijn die van Les Arceaux en Boutonnet.

Persoonlijk ging ik met de fiets naar de universiteit maar die is ook gemakkelijk te bereiken met de tram. Een tramabonnement kost 28 euro per maand.
Qua levensonderhoud liggen de prijzen in Frankrijk lichtjes hoger, maar ik denk dat je met een 200-250 euro per maand wel moet toekomen.

Als je nog vragen hebt, mag je me gerust contacteren! Lennen.maes@student.kuleuven.be

Geen opmerkingen:

Een reactie posten