woensdag 21 februari 2018

Erasmus in Castellón



¡Hola guap@!

Op zoek naar jouw perfecte Erasmusbestemming in Spanje? Denk je dat je je moeilijk thuis kan voelen in een metropool als Barcelona of Madrid, maar hou je wel van het gezellige studentenleven? Dan is Castellón de la Plana misschien wel dé bestemming voor jou!

Castellón de la Plana?
Castellón is een supergezellige, maar tegelijk ook bruisende studentenstad gelegen op ongeveer een uur van Valencia. Alles wat je je maar kan wensen is hier te vinden: zee, strand, bergen, een zeer goede universiteit (daarover later meer!), veel gezellige barretjes en ontzettend veel groen, zelfs midden in de stad. De mensen zijn er ontzettend open en vriendelijk en zijn altijd te vinden voor een babbeltje. Ook tussen de studenten en professoren gaat het er altijd heel gemoedelijk aan toe. Het klimaat is er een pak zachter dan in België: nog tot midden November is het warm genoeg om naar het strand te gaan en zelfs in december en januari haalden we soms temperaturen boven de 20°C. Maar gewoonlijk koelt het ’s winters af tot zo’n 10°C overdag, neem dus zeker een warm jasje mee. Regen heb ik gedurende een half jaar bijna niet gezien; als het in totaal 5 dagen heeft geregend zal het veel zijn! Je paraplu kan je dus met een gerust hart thuislaten.

Klinkt goed, hoe geraak ik daar?
Er ligt een luchthaven net buiten Castellón, maar veel verbindingen heeft die niet. Het makkelijkste is om op Valencia te vliegen en van daaruit de trein te nemen (dat duurt een kleine anderhalf uur). Ook Barcelona of Alicante behoren tot de opties, maar dan moet je langer op de trein zitten.

How about de universiteit?
Universitat Jaume I, of kortweg UJI, is een jonge en moderne universiteit die net buiten het centrum ligt, maar heel makkelijk bereikbaar is met het openbaar vervoer (de bus rijdt tot midden op de campus) en met de fiets. Alle faculteiten liggen bij elkaar, er is een gigantische bibliotheek en er zijn zelfs sportfaciliteiten op het terrein zelf (denk aan een sportzaal, tennisvelden, zwembad, fitness, …). De communicatie met ORI (Oficina de Relaciones Internacionales) verliep heel vlot, ze staan altijd klaar om je te helpen bij eventuele problemen en spreken goed Engels. De officiële e-mails van UJI zijn vaak tweetalig (eerst Valenciano, dan Castellano).

Welke vakken volgen?
Via de webapplicatie SIA (http://ujiapps.uji.es/sia/rest/publicacion/2017) vind je een overzicht van alle studierichtingen en vakken die er op UJI gegeven worden, met een uitgebreide beschrijving bij elk vak. Ikzelf heb vakken gevolgd uit de Grado en Traducción e Interpretación en de Grado en Estudios Ingleses, maar in principe mag je vrij kiezen uit alle richtingen en faculteiten. Vakken die in het Valenciano gedoceerd worden kan je beter vermijden, maar dat zijn er gelukkig niet veel en de taal van het vak wordt altijd goed aangegeven. Hieronder een overzichtje van de vakken die ik gevolgd heb:
-        Lingüística Aplicada a la Enseñanza y Adquisición de la Lengua Inglesa (EA0925)
Een heel interessant vak voor als je erover denkt om later in het onderwijs te gaan. Je krijgt een overzicht van verschillende methoden die er bestaan om een tweede taal aan te leren en gaat ook een les bijwonen, die je dan later moet analyseren. Dit vak wordt in het Engels gegeven.
-        Narrativa en Lengua Inglesa (EA0926)
Amerikaanse literatuur van de 20ste en 21ste eeuw. Voor dit vak moet je wat van lezen houden, want er wordt verwacht dat je maar liefst 4 klassiekers leest (denk aan o.a. The Great Gatsby en The Falling Man). De lessen bijwonen en zelf notities nemen is redelijk belangrijk, want de prof zet de powerpoints niet online. Ook dit vak wordt in het Engels gegeven.
-        Traducción Español - Inglés (TI0932)
Een heel leuk vertaalvak dat gegeven wordt door een erg vriendelijke prof. Hoewel het niveau van Engels toch wel wat lager ligt bij de Spaanse studenten dan bij ons, zijn de teksten redelijk uitdagend en valt er heel wat bij te leren. Dit is een jaarvak, maar de prof vindt het geen enkel probleem dat je maar tot januari blijft. 
-        Traducción Audiovisual Inglés - Español (TI0934)
Heel anders dan de vakken die we in Antwerpen krijgen en daarom des te interessanter! Ook dit is een jaarvak, maar de prof maakt er geen enkel probleem van als je al examen moet afleggen in januari. In het eerste semester worden er twee modules behandeld: een stuk theorie (over dubben, ondertitelen, audiodescriptie etc.) en een stuk praktijk. Daarbij ga je cartoons vertalen om gedubd te worden. Zeker de moeite!
-        Traductología (TI0960)
Vertaalwetenschap, maar dan in het Spaans. Enkele elementen zal je zeker herkennen vanuit het vak VTW I dat we hier in Antwerpen ook krijgen, maar omdat het in het Spaans gegeven wordt is het toch weer helemaal anders. De prof is schat van een vrouw die heel goed weet waarover ze het heeft.

¿Cuánto cuesta?
Het leven in Spanje is een stuk goedkoper dan in België, maar maak je geen illusies: Erasmus is en blijft geen goedkoop grapje. Ik rekende zo’n €60-€70 per week voor eten, en de huur in Castellón ligt tussen de €150-€200 per maand (exclusief kosten). Je krijgt wel een beurs, maar daar kom je hoogstwaarschijnlijk niet mee toe. Zorg er dus voor dat je een extraatje opzij hebt staan.

Ten slotte: aanraders!
-        Een abonnement nemen op Bicicas! Dit zijn stadsfietsjes die je 24/7 kan gebruiken en waar je overal mee geraakt. Er zijn verschillende stations in de hele stad, ook aan de universiteit en aan het strand! Een jaarabonnement kost net geen €30.
-        Meegaan op de tripjes die ORI organiseert! Voor een klein prijsje nemen zij je mee naar de mooiste plekjes in de buurt waar je anders niet zo makkelijk geraakt. Montanejos, Peñíscola, Vilafamés, Morella, … stuk voor stuk echte pareltjes. Je e-mail in het oog houden en op tijd inschrijven is de boodschap! 
-        Je lid maken van ESN! Met je lidkaart krijg je niet alleen korting en gratis bagage op Ryanair vluchten, maar kan je bijvoorbeeld ook gratis binnen in enkele clubs en deelnemen aan de vele reisjes en activiteiten die ze organiseren.
-        Tapas eten in Las Tascas! Las Tascas is de verzamelnaam voor enkele tapasbars vlakbij de Plaza Mayor. Mijn persoonlijke favoriet: Cervezería la Taska!
-        Leren salsa dansen! Voordat ik naar Spanje vertrok had ik nooit van mijn leven gedanst. Via een gratis initiatielesje speciaal voor Erasmussers ben ik bij Zergyo en Eva terechtgekomen, een fantastisch koppel dat een latin dansschool uitbaat in het centrum van de stad. Op enkele maanden tijd heb ik leren salsadansen en voor ik het wist was ik iedere donderdagavond te vinden in Mandala en elke danste ik elke zaterdagnacht weg in Candilejas!

Hopelijk heb ik je een warm kunnen maken voor de stad die toch wel een beetje mijn tweede thuis is geworden. Ik kan alleen nog zeggen: ik heb met volle teugen van mijn Erasmusavontuur genoten en ik zou zo opnieuw kiezen voor Castellón! Als je nog met vragen of twijfels zit: stuur me gerust een berichtje, ik kan honderduit vertellen over mijn fantastische ervaring!

Besos,

Hazel
hazel.huyghe@gmail.com

Geen opmerkingen:

Een reactie posten