vrijdag 16 februari 2018

Erasmus in Rome



Rome is een fantastische stad vol interessante bezienswaardigheden, goed eten, toffe mensen en een bruisend studentenleven. Er valt altijd wel iets te doen. Ik raad jullie dan ook zeker aan eens aan Rome te denken voor je Erasmus! Ik heb het me alvast geen seconde beklaagd!

KOSTEN
Een kamer zoeken is best makkelijk, maar hou er alleen rekening mee dat je best zo dicht mogelijk in de buurt van de campus zoekt, aangezien het openbaar vervoer een kleine ramp is in Rome. Qua kostprijs is het ook duurder dan Leuven of Antwerpen. Je betaalt al snel 400 euro voor een eenpersoonskamer, tweepersoonskamers liggen rond de 300 euro. Betrouwbare sites waar ik en andere Erasmussers onze koten gevonden hebben zijn: Spotahome, Uniplaces en Housinganywhere. Het is vooral belangrijk dat je op tijd een kamer boekt (zeker tegen juli, maar vroeger is nog beter).
Als je naar de supermarkten kijkt, vond ik dat Rome eigenlijk heel goed meeviel. Er zijn buiten Carrefour en andere duurdere winkels ook discountwinkels als Eurospin en Todis waar je goedkoop kan winkelen. Met een 100 euro/maand kwam ik al toe.

OPENBAAR VERVOER
Zoals ik al zei is Rome een beetje rommelig wat openbaar vervoer betreft. Er zijn elke maand wel stakingen en bussen zijn meer te laat dan op tijd. Ik keek er na een paar weken al niet meer van op als mijn bus weer een halfuur tot een uur te laat kwam opdagen. Wat wel een voordeel is, is dat er veel verschillende buslijnen zijn waar je uit kan kiezen.

Qua abonnementen is het het best om een maandabonnement van 35 euro te kopen. Die kan je op de site van ATAC (de openbare vervoersdienst) krijgen of in een van de verkooppunten.

UNIVERSITEIT
Als je voor vertrek je Learning Agreement invult, moet je er rekening mee houden dat je bij aankomst waarschijnlijk nog heel wat vakken zal moeten veranderen, aangezien je altijd wel overlappingen zal hebben. Om dit te regelen, kan je altijd terecht bij het International Office: de Erasmuscoördinator daar was heel vriendelijk en heeft me goed geholpen bij het veranderen van vakken. Je kan bij haar ook een buddy vragen, wat ik echt aanraad. Je leert al direct iemand kennen en je kan bij die persoon altijd dingen navragen als je iets niet snapt. De universiteit is namelijk nogal chaotisch qua organisatie. 

Wat ook heel belangrijk is, is om zelf een codice fiscale aan te vragen. Dat is een soort identiteitsnummer dat elke Italiaan nodig heeft om bv. abonnementen in Rome te kopen, iets te huren of aan de universiteit in te schrijven. Je kan alle info hierover vinden op de site van de overheid
http://www.agenziaentrate.gov.it/wps/content/Nsilib/Nsi/Home/CosaDeviFare/Richiedere/Codice+fiscale+e+tessera+sanitaria/Richiesta+TS_CF/schedai/
 
Hier lijst ik ook nog de vakken op die ik gevolgd heb:

 Lingua e Traduzione Inglese II (modulo teorico)
Lingua e Traduzione Inglese II is onderverdeeld in 3 vakken, die elk voor een verschillend aantal studiepunten meetellen. Ik heb de modulo teorico opgenomen voor 4 sp, waarbij we grammatica bekeken en vertalingen maakten van en naar het Engels. De twee proffen die het vak gaven, waren heel vriendelijk en ook native speakers, wat het heel interessant maakte. Wat ik ook leuk vond, is dat we hier elke les wel vertalingen maakten, terwijl we dat in Antwerpen voor Engels veel minder doen.

English for International Affairs
English for International Affairs wordt opnieuw door een heel vriendelijke prof gegeven die ook native speaker is. In de les bespreek je economische artikels van bv. The Economist en leer je ook zaken zoals het schrijven van formele e-mails, iets wat je later misschien wel goed kan gebruiken. Het vak hoort bij de 1e master van de faculteit economie, maar laat je niet afschrikken! De inhoud is erg goed te doen en de prof legt veel uit. Je hoeft echt niet veel van economie te kennen om dit vak te volgen.

Sociolinguistica
Een vak dat in het Italiaans gegeven wordt en waarbij je wat leert over verschillen in talen en dialecten en de perceptie die met sommige dialecten gepaard gaan bijvoorbeeld. Het vak was best interessant, maar de prof gaf de PowerPoints wel niet vrij. Uiteindelijk heeft hij voor ons wel een samenvatting gemaakt en twee weken voor het examen aan ons gegeven. Dat was best raar geregeld, maar het is uiteindelijk wel gelukt.

Elementi di Economia e Linguaggio Economico
In dit vak kregen we een inleiding op de belangrijkste zaken die je over economie zou moeten kennen. De prof legt zijn leerstof duidelijk uit en knijpt voor Erasmussers gemakkelijker een oogje toe op het examen als je iets niet goed weet. Hij weet dat wij niet vaak mondelinge examens hebben en ook geen native speaker van het Italiaans zijn.

Introduzione alla Teoria e Tecnica del Linguaggio Televisivo e Cinematografico
In dit vak krijg je een overzicht van de belangrijkste hoogtepunten uit de filmgeschiedenis. Het was best interessant en de prof was ook vriendelijk. Het enige nadeel aan dit vak is dat de lessen nogal moeilijk te volgen zijn omdat de prof echt wel heel snel spreekt en de getoonde fragmenten zijn vaak in gedubd Italiaans dat moeilijk te verstaan is. Ik heb soms dus wel fragmenten thuis eens moeten herbekijken.

Er zijn nog zoveel dingen die ik zou kunnen vertellen over mijn ervaringen in Rome. Als je dus nog vragen hebt, aarzel dan zeker niet om me even aan te spreken op de campus of via mail. Via Facebook mag je natuurlijk ook altijd iets laten weten 😉

Buona fortuna!

Laura (roelantslaura@gmail.com)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten